culture shock, zo veel chinezen - Reisverslag uit Nanjing, China van michael tiel - WaarBenJij.nu culture shock, zo veel chinezen - Reisverslag uit Nanjing, China van michael tiel - WaarBenJij.nu

culture shock, zo veel chinezen

Blijf op de hoogte en volg michael

23 Maart 2014 | China, Nanjing

Zo daar ben ik alweer, direct vanuit Nanjing, normaliter zou ik een dagje extra wachten voor een nieuw opstel van 2 pagina’s… maar ach t kan nu ook wel: het ziet er naar uit dat ik Nanjing toch eerder ga verlaten dan in de planning stond en dat heeft er voornamelijk mee te maken dat ik de enige westerse in het hostel ben. In het vorige hostel was het een beetje 50/50, dus 50% westerse backpacktypes en 50% chinese touristen. En die mixen niet heel snel met de westerse mensen, zal waarschijnlijk wel aan de taalbarriere liggen; op t moment dat een chinees namelijk wel engels kan mixt deze ook lekker mee met de europeanen, yanks, canadezen en australiers. Klein beetje jammer, maar ik denk dat ik ook in 2 dagen wel genoeg van nanjing ga zien en dan maar een dagje eerder naar beijing; ik gok er namelijk op dat daar een wat grotere kans is dat er veel westerse backpackers zijn. En zonder hostelbuddies is in je eentje op reis toch echt wel in je eentje, en langer als twee nachtjes lijkt me nix.
Plus dat het internet hier gewoon absoluut crap is, het is zo erg dat het connecten naar mn VPN of TOR onmogelijk is, waardoor ik dus niet over de great firewall heen kom. “stupid chinese internet”, dat heb ik veel gezegd de afgelopen dagen, eerst moet je dus verbinding maken met je wifi, en dan nog eens een vpn om gewoon het internet normaal te kunnen gebruiken. Doet overigens iedere backpacker die ik tegengekomen ben so far, iedereen heeft VPN en ik heb zelfs nog voor vertrek de TORbrowser even gedownload.

Morgen gaat de laptop dus maar even een dagje mee, kijken of ik elders in Nanjing een iets betere verbinding kan vinden, in ieder geval eventjes genoeg een berichtje eruit te sturen en ff kijken hoe het met iedereen thuis is.

Maar al dat gerant terzijde vermaak ik me hier uiteraard nog steeds prima hoor, ook al is het even balen dat ik eventjes door deze twee avondjes heen moet, en ga ik ook strax nog wel even kijken hoe goed deze chineesjes engels kunnen. En tering, wat zijn er toch veel chinezen in china zeg! Onvoorstelbaar, vond al wel dat er veel koreanen in korea waren, maar de east coast van China is echt idioot druk.
Goed, verder waar ik gebleven was; Vrijdag ben ik thuisgebleven ’s avonds, wel wat nieuwe hostelbuddies gemaakt en met mn ‘oude’ t laatste avondje shintao’s wegwerken en dobbelen en half 2 maar eens een filmpje opgezet.

Zaterdag dus bijtijds de deur uitgegaan, nog maar effe een dagtripje, nadat ik eerdergenoemde sierraadenshopactie voor de dames moest uithalen. Wikitravel raadde Qibao aan, gewoon per metro te bereiken vanuit shanghai, een authentiek chinees dorpje nu opgeslokt door shanghai. Inderdaad vrij makkelijk gevonden zo per metro, bleek het dat ik echter niet de enige was die qibao eens wildde bekijken, tering wat waren hier veel chinezen zeg. Echt gigantisch veel, later begreep ik van een hostelbuddy dat ‘domestic tourism’ gewoon heel erg groot is hier in china en dat heb ik geweten, door de smalle straatjes van qibao navigeren was hutje muntje stapje voor stapje langs eindeloos veel kraampjes voordat je eindelijk bij de landmarks terecht kwam. Het was wel echt schitterend maar zo druk, had de nodige drukte al wel meegemaakt in de metro, maar nu ook op een zaterdagmiddag in qibao was wel weer even een bevestiging dat hier echt 1.3 miljard mensen wonen.

Omdat ik al rond 3en klaar was besloot ik nog even terug te gaan naar de old town van shanghai, de laatste landmarkjes en dergelijke gedaan, nog een scammetje ontweken, en toen terug naar mn hostel: t was echt lekker weer aan het worden, kon voor de tweede dag op rij weer in mn tshirtje over straat en ik wilde nu gewoon dakterras, asbak, shintao, hostelbuddies en veel slap geouwehoer.

Er kwamen drie poolse jongens bij ons zitten, die net uit het vliegtuig gearriveerd waren. Het was hun allereerste azietrip ooit, en hun allereerste backpackervaring ooit. Ze wilden graag hun culture shock ervaren, en waren al flink geshocked. Haha, en dan hadden ze echt alleen nog maar Pudong, de metro en directe omgeving van het hostel gezien, die gaan nog we wel wat meemaken als ze eens een back-alley induiken buiten modern shanghai: ik kan me nog heel levendig voor de geest halen hoe mijn allereerste uurtjes in seoul waren toen ik het echte seoul voor het eerst zag, en zij hadden als eerste bestemming gelijk china gekozen! China is niet voor beginnners, vind ik nu na 2.5 trip, dit is echt nog wel een apartere wereld als korea of hong kong. Mocht je ooit dus willen beginnen in je eentje te backpacken, start makkelijk met Hong Kong, Korea of Japan ofzo, begin niet gelijk met china (en mijdt bangkok), maar goed dat lees je verderop wel verder.

Mn poolse groentjes wilden graag wat eten, dus met hun een happie wezen doen bij de chinees om de hoek, ze waren echt nog groen dus wat travel tips meegegeven hoe je in een restaurant kan bstellen en het was ook nog eens een english-menu restaurant dus voor hun een goeie inleiding. Ook in de wereld van bestellen in zo’n restaurant en afrekenen, want er kan dan wel leuk een english menu zijn, mevrouw de chinees spreekt dat 99 van de 100 gevallen natuurlijk niet dus dat wordt weer een hoop geapp, pen en papierwerk en jonge aziaatjes die het schitterend vinden hoe die westerse jongens zich eruit appen terwijl ze toekijken. Wel fijn om in dit tijdperk van de translate apps te leven moet ik zeggen, maar goed anders had ik gewoon tekeningetjes gemaakt.

Poolse groentjes wilden toch gaan slapen, en er was nog maar 1 westerse hostelbuddie over die de dag erna vroeg naar beijing zou treinen dus niet de deur uit zou gaan. Dus vreesde dat het een ongeplanned filmavondje zou worden, maar gelukkig kwamen daar rond een uurtje of tien een zooi canadezen en yanks binnen zetten. Vrij snel daarbij aangesloten en met hun op stap.

Samenvatting: bier, luidruchtige koreaanse canadees, bier, koreaanse canadees die nederland beledigde, bier drinken tegen luidruchtige koreaanse canadees, bier, taxi voor koreaanse canadees, bier, dansen met chinese meisjes, jas kwijtgeraakt, taxi die me verkeerd heeft afgezet, en wakker worden en beseffen dat je een bandje om je arm hebt wat voor je jas was.. ouch, maar t was wel super gezellig!!

Moest uitchecken om 12.00 en bedacht me dat het bij een bar/club sowieso geen zin heeft om voor 6 uur smiddags de volgende dag eens aan te kloppen voor gevonden voorwerpen en moest ook nog naar Nanjing komen dus besloot dat ik vanuit Nanjing zou emailen met een google-translateje erbij, ga mij laatste avond sowieso in Shanghai afsluiten. Maar voor nu was Shanghai voorbij, en was het tijd om te gaan reizen, op naar de historische (en ook 8.7 miljoen chinezen bevattende) stad Nanjing!
Naar shanghai station, wederom weer eens tot tergens aan toe lang in de rij moeten staan om een kaartje te kopen, en boarden maar. Stukje reis-traditie voor me aan het worden is dat ik nooit mn oordopjes in heb (in tegenstelling tot thuis) om de reis echt maximaal te beleven, behalve dan als ik in een trein bus of vliegtuig zit, dan juist wel even een psytrance setje opzetten, aan het raam zitten en het landschap aan me voorbij zien gaan. Duurde twee uurtjes, en ondertussen developing china kunnen zien, ze stampen hier echt wolkenkrabbers en flatgebouwen in no time uit de grond. Ik verblijf deze reis dan welliswaar alleen in het rijke china, t blijft toch amazing om te zien waar ze hier mee bezig zijn, er gaan echt 1.3 miljard mensen dezelfde welvaart krijgen als wij kennen in het westen en 200 miljoen van die 1.3 kennen die al wel aardig.

Half 4 in Nanjing, eerst even een singlepeuk en de skyline van Nanjing aanschouwen en dan naar de metro. Had ik beter niet kunnen doen, en gewoon een taxi pakken, want omdat de lucht vrij schoon was vandaag plus dat het ook nog eens een lente zondag was, zat de metro na de eerste halte al idioot extreem propvol, en dat terwijl ik daar met mn backpack stond! Raakte aan de praat met een canadees die hier woont, die wel wat medelijden had met mn backpack, en toen ik mn canadees kwijt ws na 6 haltes moest ik nog 2 haltes overleven waarna ik voor het eerst echt mn stem heb moeten verheffen en in simpel engels heb geroepen. SORRY, PEOPLE, I NEED TO GET OUT HERE!! I HAVE VERY BIG BAG.. THANK YOU, XIEXIE…. Wat een ervaring, pfff dit maak ik liever niet meer mee met backpack en al. Voor 6 of 7 euro pak ik wel gewoon een taxi
Naar mn nieuwe hostel gelopen, en onderweg begon mijn culture shock van deze trip. Going deeper into china, ik was letterlijk de enige non-chinees hier, tussen de duizenden domestic tourists. Hostel gevonden, ingechecked en tijd de buurt te gaan verkennen.

Voordat ik goed uit kan leggen waarom ik nu pas mijn culture shock had is het misschien handig wat meer te vertellen in hoeverre china verschilt van uberhaupt de rest van azie en sowieso ons; chinezen hebben eigen gebruiken, zo kennen ze het concept van ‘personal space’ niet echt, en is duwen bij de metro en queue jumping heel normaal. Daarnaast geloven ze in dat alles wat vanuit het lichaam komt ook natuurlijk eruit moet, dus roggelen en spugen is de normaalste zaak van de wereld.

Ik was daar al wel op voorbereid door verslagen van een hardstyle-vriendinnetje van me, en had het ook al wel meegemaakt in Macau en in Shanghai maar hier was het gewoon heel veel meer. Wel grappig, loop je over straat en hoor je opeens weer roggel-geluid, en dan denk je, oh er gaat weer een chinees af. Maar ondanks dat ik al wel t nodige van azie gezien had was net na het inchecken en nanjing verkennen echt een culture shock! Bijna net zo intens als mn allereerste nacht ooit in Seoul sowieso weer een intense ervaring die ik nooit meer zal vergeten, echt een sensory overload. Dit is reizen, dit is China, niet voor beginners. En alhoewel de shock slechts een half uurtje duurde was het toch echt intens kan ik je zeggen, het gevoel dat je nu echt ergens anders bent, en de enige westerse in een flinke straal.

Maar ik blijf dus wel toerist, en na een happie en een tshintao was het tijd om de old town van nanjing in te gaan, had gelezen dat het het mooist is als het donker is en daar is echt helemaal niets van gelogen!! Het was heel erg mooi, heel erg chinees, en touristisch. Confucius temple gedaan, en toen terug naar mn hostel. Bijkomen van de culture shock, en gewoon even weer een blogje maken, eventjes nederlands voor mn neus ook al schrijf ik t zelf.

Morgen en overmorgenochtend even in sneltreinvaart Nanjing bekijken, tijdens het schrijven heb ik wel wat contact gemaakt met chineesjes maar ga dinsdag wel uitchecken, waarschijnlijk. En hangzhou cancellen denk ik, na beijing ga ik naar Sanya!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 19646

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: