bye bye shiny skyscraper town of SH - Reisverslag uit Sjanghai, China van michael tiel - WaarBenJij.nu bye bye shiny skyscraper town of SH - Reisverslag uit Sjanghai, China van michael tiel - WaarBenJij.nu

bye bye shiny skyscraper town of SH

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

03 April 2014 | China, Sjanghai

Hallo Allemaal,

gister geland dus geen ni hao meer, maar tag em nog wel even op shanghai. Wordt een kort verslagje, want de laatste dagen waren niet heel bijzonder.

Ben teruggegaan naar mn eerste hostel, maar was laat, dus nog happie bij de chinees om de hoek haha, ze zagen me al weer aankomen hoor, meteen tsingtao, chinees en een wifi wachtwoord vragen. Daar de samenvatting van ajax twente gezien, awesome. Normaliter als ik in azie ben verliest ajax best wel wat punten, maar deze keer is alles goedgegaan haha!

Terug in het hostel nog een klein drankje gedaan met wat mensen en gaan slapen, nou ok, 8 tsingtao's haha. Vanochtend de weegschaal gechecked en de schade valt mee, slechts 2 extra kilo's in 2 weken hahahah. Heb ik er overigens toch zo weer vanaf binnen een paar weken dus no big deal.

De volgende ochtend was het tijd voor mn Shanghai Shopping Spree, op de planning stonden nanjing east road, de market in het metrostation bij de shanghai technology museum, de fake market en qipu lu. Nanjing east vond ik echt te duur, die straat is dan ook echt veel te modern en hip, je zou haast niet geloven dat je in China staat als je over nanjing east heen loopt, echt geen grap! Niets daar gehaald, maar besloot dat ik toch nog even een keertje naar the Bund wilde om nog 1 keer die awesome skyline van Pudong te zien!!

Was wederom awesome, toen met de metro naar shanghai technology museum. De shopping mall daar was toch echt wel wat meer op foreigners ingericht, althans de mensen daar spraken me te goed engels voor shop owners. En het lukte me niet echt om tegen hong-kong prijzen in te laden, bood natuurlijk wel 15%-20% van de startprijs, maar uiteindelijk kwamen we op 35% uit, en ach.. Die mensen moeten ook ergens van leven en ik heb mn goedkope shirtjes, met gemiddeld 5 euro nog steeds prima. Zeker voor een (fake) diesel en timberland shirt haha.

Nog even gekeken hoeveel shanghai technology museum kostte, maar ze vroegen 125 dooie mao's bij de ingang, dat was me iets te gortig voor een museum. Achteraf gezien wel een tikkie spijt van, zag er erg cool ut de ingang. Maar goed op reis ben ik niet zo'n museumman. eigenlijk helemaal niet, maar technology boeit me dan weer wel.. Nahja jammer..

Toen naar fake market, de meisjes die die armbandjes wildden hadden bedacht dat ze er 1tje niet mooi vonden (stuur dan ook geen jongen hahaha) en ach, als ik er toch in de buurt was ging ik er nog wel een keer langs. Wederom meteen uitgelegd dat ik maar voor 1 ding kwam, 1 van de 'mooie' had ik in mn daytime backpack en een kwartiertje later stond ik alweer buiten. Even snel naar mn hostel voor een tsingtao en even uitladen en maar weer op pad.

Voor mn middelste zusje wilde ik een speciaal soevvie hebben, ze houdt van geschiedenis en had gelezen dat er een english bookstore was bij Fuzhou road 380. En Fuzhou road was op loopafstand van mn hostel, nahja daar aangekomen begon het bij nummertje 780. Metro'tje van 35 cent pakken was een tactischere oplossing geweest in hindsight om maar zo te zeggen. Via de Fuzhou road McDonalds dus naar de bookstore en daar een boek gekocht over de Nanjing massacre. En toen naar Qipu lu.

Had gelezen dat dat de allercheapste kledingmarkt van SH was, maar wel weer wat meer op de chinese markt gericht en dat het een stervensdruk hellhole kon zijn, en shop owners toch wel echt een tikkie annoying, maar goed toch maar even proberen.

Eerste verdieping was inderdaad echt ubercheap, maar chinese stijl kleding die ik echt neverstenooit zou kunnen dragen, was op zoek naar wat simpele sportkleding; tweede verdieping had ik gelijk een verkoopster die me meesleepte, maar dat ging toch wel even anders dan ik dacht, ik werd een verkoopwinkeltje ingenomen en gelijk ging de deur achter me dicht. Erg onprettig, mn tactiek van weglopen was weg. Ze zeiden dat ze het deden tegen de politie maar prettig was het neit, en toen ik twee leuke sportshirtjes had gevonden was de initiele vraagprijs 450. Ja daag, ingezet op 100 maar wat kunnen die mensen lastig zijn, echt geprobeerd zo weinig mogelijk te verhogen steeds en uitgelegd door op de rekenmachine door 8.5 te delen (koers met euro) dat ik dat echt bullshit vond, maar mn tactiek van weglopen ging moeilijk met ook nog een bende shopowners achter de gesloten deur. Uiteindelijk dacht ik, acht t is just stupid money en 200 afgetikt voor 2 shirts, veel meer dan ik dacht eventjes uit te gaan geven maar zoals ik zei: prettig was de druk even niet, normaal loop ik gewoon weg als de prijs me niet bevalt.

T is nog steeds geen drol, ook al zijn de shirtjes nike/adidas, maar ik wil me prettig voelen bij een aankoop, dan vind ik het echt niet erg een shopowner 50 eurocent meer te geven als dat em blij maakt, maar niet meer opgesloten worden. Had nooit iets moeten uitkiezen toen ze me opsloten haha, maar wat ik al zei: it is just stupid money.

Terug naar mn hostel dan maar, begonnen aan het boek wat ik voor mn zusje gehaald had, wildde em zelf eerst ff lezen. Daarna voor de laatste keer naar de chinees, en nog wat biertjes gedaan in het hostel. Rond half 12 moest ik mn laatste nacht gaan finalizen - want 's ochtends vroeg de deur uit en besloot ik nog 1 keer in de directe buurt te gaan rondlopen en me te laten verbazen door shiny skyscraper city of shanghai. Wat kan een mens zich toch klein voelen als ie daar rondloopt!! Wat een ongelovelijke stad is Shanghai, zo modern. Zo cosmopolitan!

Op tijd opgestaan, had echt 6 wekkers gezet natuurlijk want de terugvlucht, hoe weinig zin ik er ook in had mocht niet gemist worden, en op tijd uitgechecked, metro naar longyang road en de maglev in. Op de heenreis had ik de pech dat de maglev slechts 300 KM ging - niet alle momenten van de dag gaat ie op zn max - maar op de terugweg nu wel. Wat een ontzettende ervaring, dit is geen treinen meer, dit is laagvliegen met 440 kilometer per uur hahahaha

En toen inchecken, wachten, slof halen voor 13 euro, roken, wachten, boarden en omdat het een daytime vlucht was me 11 uur proberen te vermaken, opgepropt in economy. Half 6 nederlandse tijd op Schiphol, na een driedubbelpeuk de trein van 6.15 naar amsterdam bijlmer, de bijlmer appie to go voor magnetronmaaltijd en even een dure nederlandse taxi gepakt naar mn huis (had echt geen zin om met al mn spullen door mn buurt te lopen): PRECIES OP TIJD want zodra ik mn TV aangesloten had en aanzette was de aftrap van Ajax-RKC!!!

Zo dit was het dan, einde van mn china tripje. Het was echt weer awesome, en geleerd dat ik geen echte backpacker ben. Nope, ben gewoon een spoiled little western brat met zn dure speeltjes en zn stapels met dooie mao's. Kostte me echt weer een lading geld maar het was het absoluut waard! Zo veel geleerd, zoveel indrukken, ik kan nu 15 chinese karakters herkennen en mn uitspraak is nog steeds waardeloos. En rare jongens hoor, die chinezen, raar, groot, apart maar bovenal fascinerend land.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 671
Totaal aantal bezoekers 19652

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: