Just a tourist with shekels - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van michael tiel - WaarBenJij.nu Just a tourist with shekels - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van michael tiel - WaarBenJij.nu

Just a tourist with shekels

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

30 April 2015 | Israel, Jeruzalem

Hi allemaal,

ik ben inmiddels onderweg naar Tel Aviv, de main bestemming van deze buiteneuropese trip en ga hier de komende dagen heel wat shekels uitgeven. Israel is duur, en dan met name de drankjes hier. 4 euro voor een hostelbar biertje en de goedkoopste uit de supermarkt is 2.5 euro. Dat worden dus echt geen biertjes bij de lunch zoals in asia geen probleem was. Accijnzen hier zijn torenhoog en vanuit t buitenland smokkelen gaat hier in deze regionen niet echt. Maar goed, zoals altijd weer eerst een paar paragrafen gezever over de reis.

Ik had dus voor 196,- (EUR) een retourtje geboekt met pegasus airlines met korte overstap in istanbul. Een bizar koopje voor mn gevoel en pas na t boeken ging ik de airline maar eens googlen en zag ik nog al wat negatieve ratings. Hmm, misschien toch maar voor 85,- meer met klm/airfrance gegaan met stopover in parijs maar ja, t ticket was geboekt dus maar gewoon goed voorbereiden.Ik zag dat ik ‘gewoon’ 20KG mocht laten inchecken als ruimbagage maar dat verhaal vertrouwde ik echt niet; iets met 55 minuten overstap en al een keer eerder ohne backpack op een vliegveld gestaan en vervolgens 1.5 dag erop mogen wachten en shabu cheapo turku easynjet met flutratings? ik bedacht me dat ik deze keer slechts 8 nachten weg was, met 1 keer wassen is dat circa 3.7 set aan kleding plus paar andere zaakjes en daar ik nog wat bol.com bonnen over had (thnx mam, thnx ouwe werk) heb ik er mooi zo’n max-cabin-size karretje van besteld. Het recht mezelf een backpacker te mogen noemen omdat ik een backpack had liet ik dus maar gaan. At least i went with lonely planet and to the hostels i thought

Het was dinsdag, eindelijk vertrekken. Had goed geslapen, karretje vrij snel ingepakt maar toen kwam de weging; ik weet dat sommige airlines echt kunnen mierenneuken en vertrouwde dat pegasus dus niet dus moest onder de 8 KG blijven. Zette het karretje dus op mn [weegschaal en zag 6.9, ah mooi! maar mn laptop enzo zat er nog niet in en toen ik die erbij deed zat ik op 8.1… shit! ik moest wat thuislaten dus… kleding had ik gewoon echt nodig, en een laptopje bij je is gewoon te relaxed dus uiteindelijk mn scheerschuim en aftershave eruit gegooid. 7.9, mooi, tijd om te gaan. een uurtje later op schiphol bij t boarden zag ik overigens nergens een weegschaal, hmmmpff, al dat gedoe voor nix..

Vliegtuig vertrok uiteindelijk 20 minuten later en ik heb de hele vlucht in de worries gezeten of ik mn transfer wel op tijd zou halen. Pegasus is overigens niets mis mee voor dat geld; gewoon een turkse variant op easyjet/vArkefly - overal voor betalen en krappe stoeltjes maar ja, 196 euro heh. Na 1 film en een beetje druktemakergedoe van mijn kant naar de pegasus crew over het halen van mn volgende plane naar TLV kon ik overstappen. Dat ging uiteindelijk erg smooth, geen tussentijdse fouillering en de terminal was erg dichtbij mn uitstapterminal. YESS!

De tweede vlucht vertrok op tijd maar doordat ik echt geen overstaptijd had was mijn plan om ff voer te scoren in istanbul in duigen gevallen en heb ik noodgedwongen een maaltijd (lees: vliegtuigvoer) moeten kopen in de turkish easynjet. Smaakte echt weer eens helemaal nergens naar maar had zo’n honger inmiddels dat ik uberhaupt blij was met vliegtuigvoer. driekwart film later landde ik op TLV, op naar de douane. Vreemde gewaarwording, die douanepipo stelde me allemaal vragen over wat ik van plan was, keek uitvoerig naar mn stempels maar kreeg na 2 minuten een soort papieren kaartje wat mn visum is. Nahja dat zal wel met een reden zijn in deze regio dacht ik dan maar. Ff 1000 shekels uit de muur gehaald en een sheirut (gedeelde taxi) gezocht die mij naar t abraham hostel in Jerusalem bracht. Onderweg heb ik echt zoveel joden gezien haha, echt overal door de wijken waar we heen reden; Ik bedoel daar overigens die amish achtige joden mee, je hebt hier 3 soorten joden: Keppeltjesjoden, amishjoden en gewone-kleren joden. En arabieren, 16% van de bevolking is arabisch waarvan weer 90% moslim is. Ingechecked, karretje compleet en al in mn kluis gedouwd en buiten met een nederlander nog een paar dure biertjes gedaan.

De volgende ochtend ben ik echt rete vroeg mn nest uit gebrand, was om 2 uur gaan slapen maar om 8.30 was het al niet meer te harden in mn bunkroom dus maar een sloot koffie geupload en wachten tot de guide van het hostel me naar de free tour of the old city zou brengen.Aangekomen daar was het een touristen tour group . Jaja, een guided tour met een tourguide die een tour voor touristen deed (in t engels en zonder vlaggetje overigens, na mn roeptoeterchineesverhaal van vorig jaar had ik een vlaggetje echt niet kunnen behappen.) Maar ja, free, tip based tour van 2.5 uur door de old city. Er was ook een ‘paid tour’ voor 90 shekels van 4 uur waarbij je wel een hoop kerken enzo in ging maar ik ben nederlander of niet heh, had sowieso mn lonely planet bij me en dacht, aah leuk gratis de eerste 2.5 uur en vervolgens lekker gratis de rest zelf doen.

Nu moet ik echt zeggen dat ik zowel de geschiedenis als de bijbelse kronieken echt wel goed ken maar de tour guide, semi gepensioneerde al 33 jaar in Israel wonende amerikaanse jood wist zoveel meer te vertellen dan ik zelf al wist inhoudelijk dat ik het echt mega interessant vond. Ik kan er echt wel een kantje of drie over kwijt maar ik hoef nu ‘nog’ maar 50 minuten te wachten tot de trage trein naar Tel Aviv vertrekt. Maar goed, wiki jerusalem maar eens en lees jezelf in over wie allemaal die stad ooit in handen hebben gehad en dat qua informatie keer 10 in een tour van 2.5 uur door in volgorde the christian quarter, armenian quarter, jewish quarter en muslim quarter. Tijdens een korte pauze om 12.00 stipt gingen er allemaal kerkklokken af, dat was wel even een aparte gewaarwording hier in t middenoosten.

Bijna aan t eind hadden we nog een pauze en vertelde Gary the guide dat er ook een ‘paid tour’ om twee uur was vanaf mount olive naar beneden, het pad van jezus en dacht ‘waarom ook niet? 10x informatiever dan ik zelf kan uitvinden’. De tour was 100 shekels (EUR 23) maar ze hadden kortingen voor ouderen, studenten etc. Daar viel ik echter allemaal niet onder maar heb toen aan de tour manager voorgesteld dat zij ook een ‘Dutch discount’ hadden omdat ik nederlands ben. Vonden ze ook een mooie kortingsregeling dus voor 87 shekels ging ik direct daarna door op de volgende tour. Iets in mij besefte dat ik nu echt gewoon een tourist was. En geen backpack, en met een tour guide mee? Shit, whats next, nordic walking stokken en zo’n debiel buideltasje?

De mount olive tour was zomogelijk nog wel 3keer zo informatief, vanuit mn jeugd heb ik alle christelijke verhalen meegekregen en dat is net als Disney, dat vergeet je gewoon niet. Chapel of ascension, paar andere kerken, tuin van gethsemane. Halverwege ging de al aqsa moskee lopen roeptoeteren want ja jerusalem is ook voor de moslims een heilige stad dus die heb je hier ook. Church of all nations, orthodox church of mary en als laatste door via de via dolorosa (schijnt de route van de bijbelse jezus geweest te zijn maar is nu gewoon een touristen winkelstraat) naar de church of the holy sepulchre. Daar afgesloten en toen was ik rond half 7 wel weer ff klaar met dat spirituele gedoe, alle ‘disneyfilms’ opnieuw gezien in een dag tijd en was ik wel toe aan wat andere spirits. Er zou een pub crawl zijn in mn hostel maar er was geen animo dus ging niet door. Uitendelijk dus met een groepje, voornamelijk joden beneden een hostelfeestje ervan gemaakt.

Vanochtend weer mn bed uitgebrand, uitgechecked, mn iphone oplader vergeten dus strax een apple store zoeken in TLV en hop onderweg naar Malha station. Ze zijn hier bezig met een nieuwe treinverbinding tussen tel aviv en jerusalem maar er is nu slechts alleen een boemeltreintje die er 1.5 uur over doet en door allerlei valleien gaat en dat vond ik juist een leuk idee, de scenic route pakken. Dus met de bus (ik was echt van plan niet de bus te pakken hier in Israel omdat plofpalestijnen vroeger vaak aanslagen in bussen deden) naar Malha station om erachter te komen dat ik 1.5 uur mocht wachten op de eerstvolgende boemeltrein. T resultaat ervan is dat ik mooi ff tijd had voor dit verhaal + free wifi

Zo dat was deel 1, de rest komt waarschijnlijk als ik naar Haifa ga. Israel is overigens hardstikke veilig, overal lopen kids van 18-20 jaar met mega grote machinegeweren dus maak me nergens druk om. En oh, t leuke aan dit land is dat ik mijzelf hier gewoon Michael (op zn nederlands) kan laten noemen ipv op zn engels wat ik normaal altijd doe in de hostels wereldwijd.

Shalom en Lecheim van deze ordinaire toerist :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 19648

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: