When in beijing, iphone lose you shall and (deel 2 - Reisverslag uit Sjanghai, China van michael tiel - WaarBenJij.nu When in beijing, iphone lose you shall and (deel 2 - Reisverslag uit Sjanghai, China van michael tiel - WaarBenJij.nu

When in beijing, iphone lose you shall and (deel 2

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

31 Maart 2014 | China, Sjanghai

When in beijing, iphone lose you shall and great wall selfies are to take (deel 2)

Zoals julllie merken zijn mn opstels niet in 1 keer geschreven, en zo ook deel 1, heb em vanochtend iets te snel online gezet omdat ik vertrekken moest zonder even goed te controleren, dus er missen wat woordjes en de spelling is ongechecked. Maar nu wel in 1 keer deze deel 2 van ‘when in beijing’. Nu ik een laptopje bij me heb kan ik onderweg echter toch mooi wat doen, zit nu in de bullet train terug naar Shanghai, over 6 uur en 1200 km heb ik hem vast wel af. En dan nog even hopen dat ik een hostel vind, ga het proberen bij mn eerste hostel, maar kon op hostelworld niet boeken voor vandaag gek genoeg.

Goed, verder waar ik gebleven was: in de originele planning zou ik dus zaterdagavond naar Sanya vliegen, had een ticket geboekt voor een binnenlands vluchtje van 100 euro maar dit verhaal gooide toch wel aardig wat roet in het eten: mn hele zaterdag heeft bestaan uit hostelhangen met laptop en nieuwe iphone. Gewoon stom dat ik om zo’n extreem duur maar o zo handig stukje technologie me zo van de appropos kan laten brengen maar ja ga er maar eens aan om anders te navigeren in dit land. En ik ben nog steeds verre van up to speed, de allerbelangrijkste apps heb ik wel weer maar een kopie terugzetten vanaf mn icloud was geen optie omdat de wifi niet vooruit te branden was. En ook nog eens superkut, al mn foto’s van de trip zijn pleite. Hostel dus verlengd, verder nog wat biertjes gedronken en toen gaan slapen, met nieuwe iphone nu in mn locker zelfs!

De volgende ochtend werd ik om 7 uur al wakker, nog even een uurtje verder gegaan met mn foon maar de wifi was weer eens niet vooruit te branden. Maar goed, terug naar mn tripje dacht ik dan maar, to the great wall of china! Had al wel weer wat van muziek terug en besloot dat in drukke metro’s die ik nu toch wel gezien heb gewoon muziek op gaat, merk ik ook gelijk als iemand aan me zit haha. Bovendien kan ik soms best gevaarlijk kijken als ik a2 records of radical redemption aan het luisteren ben, dus dat is dan ook een voordeel. Oh, en niemand raakt me meer aan! Er is hier naast de rijkdom ook soms best wel flinke armoede dus ik snapte het wel dat soms bedelaars in mij al helemaal zien dat ik rich fucking loaded ben in vergelijking met hun maar dit is echt de grens, als er nog iemand probeert aan met te zitten, ill fucking punch them in the face, ben een kop groter dan de meeste mensen hier! Nahja behalve chinese fouilleermeisjes op treinstations hahaha, die mogen wel aan mij zitten, yeah “you can take me to special room no problem” hahahaha (soms gaan ze wat uitgebreid bij mij door, en vind dat helemaal geen straf hahahaha).

Wederom aangekomen op Beijing noord, geprobeerd weer een 6 rmb kaartje te halen, maar het loket sloot net toen ik vooraan de rij stond. Daar kwam ik ook twee amerikanen tegen die in de buurt van Shanghai woonden, en werd ik benaderd door een chinese taxi dat ie voor 100 rmb mij ook wel kon brengen. Eerst heel duidelijk gemaakt dat ik niet op shopping grapjes zat te wachten, en ingestapt, waar die amerikanen ook weer waren. En nog wat chinezen, dus taxichauffeur had een mooi dagje zo. En ik was het ook echt zat dat ik nog steeds niet naar de grote muur geweest was dus die 100 mocht ie hebben. Een uurtje later was ik er dus, uitgestapt en me aangesloten bij de twee amerikanen. Coole gasten, instafriends, en ook gezelliger dan solo te gaan.

Ik ben nu een man haha, volgens een oud chinees gezegde ben je pas een man als je de grote muur hebt bezocht, nee het was echt geweldig, en heb mn nodige selfies en andere foto’s kunnen nemen. Was natuurlijk naar de badaling section, en het was best pittig kan ik je zeggen – over de grote muur lopen. Al helemaal omdat ik ook al 3 weken geen sportschool meer van binnen heb gezien en al 2 weken aan het slammen ben haha. Maar echt helemaal geweldig. Iets minder geweldig is dat ik een chinese toilet, zo’n gat in de grond heb moeten gebruiken, dat was echt een drama om ook nooit meer te vergeten hahahaha. De trein terug was wat minder, die zat echt helemaal proppie vol maar goed was al begonnen met yanjing biertjes weg te werken dus dat hielp ons wel door de reis terug. Daarna afscheid genomen van mn yanks, heb ze uiteraard het nodige nederlands geleerd ‘neuken in de keuken’, haha, wij hollanders flikken dat altijd hahaha! En ik besefte me gelukkig weer dat ik weer op reis was, in plaats van vastgekluisterd aan wifi, het kostte echt een eeuwigheid om jibbigo offline translation english chinese over de wifi terug te krijgen, maar dat is echt zo’n extreem nuttige app – als ik er niet uit kom met engels of handen/voeten-werk trek ik gewoon mn iphone, type het in het engels en 99 van de 100 keer kan ik dan wel verder geholpen worden. Ik heb het chinese toetsenbord ook geinstalleerd dus je kunt er zelfs hele conversaties mee houden.

Terug naar mn hostel gegaan, mn chinese meisje getext – kan nu smsen als lokale chinees, om een hapje te gaan doen bij de koreaan om de hoek – love korean bbq! Dus haar gemeet, weer een supergezellige avond gehad, deze keer insiste ik erop dat ik de rekening zou betalen ipv dat we ‘dutch’ zouden gaan en haar meegenomen naar mn hostel voor een drankje met mn hostelbuddies. En toen was het na 3 ‘dates’ maar eens tijd, so we made out. Ze moest echter nog iets aan dr thesis doen, dus heb haar naar t metrostation gelopen en daar afscheid van r genomen, vroeg r nog of ze meeging naar Shanghai, een extra 60 euro voor een extra treinkaartje kon me echt even geen kut verrotten, maar ze heeft t echt druk met school. Met een gigantisch dubbel gevoel dus terug naar mn hostel om bier te drinken, denk de hele tijd aan haar maar het besef dat ik toch echt 9000 km verderop woont maakt het het niet makkelijker.

’s Avonds dus niet de deur uitgeweest, ging 00.00 even liggen, om 03.00 brutally wakker gemaakt te worden omdat er een dronken chinees mn bunkroom ingetild werd en was klaarwakker, dus ben beneden met wat chinezen die nog wakker waren nog een drankje wezen doen, nou eigenlijk een drankje of 11 haha, werd vanochtend zo verrot wakker en moest vandaag uitchecken, t was echt verschrikkelijk haha.

Onderweg naar Beijing zuid de metro gepakt, echt dat moet ik eens afleren met backpack en al, ik dacht ‘ach maandagochtend 11:30 zal wel meevallen’, maar na het overstappen naar lijn 4 zat ik tussen de duizenden chinezen opgepropt met backpack en al. Ach ja, had in ieder geval muziek aan.

Hm toch nog wel aardig rap gedaan dit opstel, 1.5 uur pas bezig in de trein, nog 78% laptop battery over, hm, dan ga ik maar even verder, is voor de mensen thuis wel leuk te lezen denk ik zo, zit toch nog wel effe in de trein ook al raast ie met 300 km door dit land heen, had vorige keer al veel naar buiten gekeken dus kan wel even verder.

Woensdag 12.00 local time vlieg ik terug, heb donderdag mn jetlagdagje dus t is alweer bijna voorbij, bovendien was ik dus al in SH geweest, dus veel dingen ga ik niet doen morgen, is ook beetje standaard shopping day aan het worden mn laatste dagje. Het is weer zo idioot snel voorbij gevlogen, mn china tripje en ben weer een paar duizend euro armer maar toch weer zo blij dit gedaan te hebben!! Ik heb zo verschrikkelijk veel geleerd over china, buiten alles wat ik al wist nog zoveel meer. Gigantisch veel lol gehad met alle hostelbuddies, weer twee weken uberfoute slechte grappen gemaakt in t engels. Mooie toffe dingen gezien, en me gewoon simpelweg vermaakt. En misschien ook nog een hele lucratieve businessdeal, maar goed ga thuis het voorstel wel even uitschrijven haha, canadees meisje tegengekomen dat op zoek is naar een developer voor een app/platform en de oosterse developers niet vertrouwd dus wie weet is deze korte vakantie ook nog eens heel veel meer uiteindelijk. Was sowieso ook wel een beetje om na te denken wat ik nou precies wil de komende jaren, en dat is me wel duidelijk geworden, maar bovenal was het weer een twee weken om nooit meer te vergeten, en ben er nu wel klaar voor om over een paar weekjes 30 te worden hahahha. Dat was ook echt 1 van de redenen nu ff snel nog een keer te gaan backpacken hahahahah, en zolang ik er nog jong uit zie kan je er vanop aan dat ik dit misschien nog wel een paar keer ga doen, alhoewel ze me hier dan in china niet om mn ID vragen als ik een tsingtao wil kopen.

Van de drie tripjes nu is deze by far de duurste geworden, maar dat overleef ik wel even – zaterdag naar Qapital en daarna even een paar weekjes geen feestje tot q-day, na mn chinese slof maar weer eens stoppen met roken - dan is mn rekening snel genoeg wel weer gestabiliseerd. En misschien is mn iPhone incident ook wel exemplarisch voor hoe wij in het westen leven en denken, of de perceptie die ze in het oosten hebben van ons; tijdens het doen van de aangifte zei de politiechinees tegen mn chinese meisje “ach, hij is rijk, zal wel meteen een nieuwe gaan halen, hij lijkt het haast geeneens erg te vinden”, en later legde ze me uit dat als een chinees zn iphone kwijt raakt de wereld echt vergaat praktisch. Logisch als je gemiddeld 700 euro per maand verdient daaar en t apparaat hetzelfde kost. En toen ik eenmaal bij het politiestation was en de politiechinees het politieformulier in het chinees aan het invullen was had ik inderdaad ook geen gelatenheid op mn gezicht, natuurlijk voelde ik me wel bestolen, in mn privacy aangetast maar ik loop gewoon zo naar de bank, pin eventjes 620 euro en haal even de nieuwste dure applemeuk: ik wilde gewoon even formuliertje voor verzekering, in ieder geval 350 eur terug. En daarna cash de nieuwe afgerekend haha, dat zullen ze ook niet vaak meegemaakt hebben daar. Toch hebben ze allemaal in het rijkere deel van china dezelfde speeltjes hoor!

Hm, ik heb echt nog ruim 3 uur te gaan voordat we bij shanghai hongqiao aankomen, ja t is echt een groot land en natuurlijk veel te groot om in 2 weken te zien maar een beetje bevatten kan ik het nu een stuk beter, de gebruiken en gewoontes, rare jongens die chinezen. En van alle 3 mn tripjes is china natuurlijk ook het raarste maar misschien wel het meest fascinerende, als je hier het tempo ziet waarmee dit land opgebouwd wordt, de grote moderne steden ziet en je tussen de eindeloze aflatende stroom van domestic tourists begeeft, bedenk je je soms ook dat ze het zo slecht hier nog niet hebben: Als er bij ons een weg aangelegd moet worden, gaat eerst de hele politiek van het dorp er 6 jaar over zitten soebatten en debatteren, vervolgens mag elke NIMBY burger dan ook nog eens inspraak komen doen en dan komen later er van die treehugging linkse hippies de aanleg van de weg zitten blokkeren omdat er een of ander groenstipkikkertje woont. Hier gaat de spatel gewoon in de grond, er moet een weg aangelegd worden.

Goed, helemaal vrij ben je hier dan niet, en de smog in Beijing kan dan soms echt wel erg zijn op sommige dagen maar als je tot de middeklasse van china behoort kan je dat waarschijnlijk geen reet interesseren, en gewoon lekker via VPN connecten als je op t echte internet wilt.
En? Heb me hier ook gewoon verbaasd over hoe groot alles is. Grote gigantische steden, grote metronetwerken en treinstations die praktisch een vliegveld lijken, groot, veel, druk, gigantisch. Dat is dit deel van china.
Zo, inmiddels aangekomen, naar mn oude hostel gegaan en exact dezelfde bunkroom en bunkbed gekregen als ik had en er zijn zelfs een paar mensen die er eerst ook waren. Tijd om maar eens af te gaan sluiten en nog een paar tsintao’s weg te slurpen. Volgende / laatste verhaaltje komt waarschijnlijk pas in NL weer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 19665

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: