We all live in a shekel submarine - Reisverslag uit Haifa, Israel van michael tiel - WaarBenJij.nu We all live in a shekel submarine - Reisverslag uit Haifa, Israel van michael tiel - WaarBenJij.nu

We all live in a shekel submarine

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

03 Mei 2015 | Israel, Haifa

Hoppa, daar ben ik weer, en nu over de helft van mn israeltripje. En wat een drie nachten waren dit zeg, had het natuurlijk wel een beetje verwacht want daar had ik mn hostel ook op uitgezocht: het liefste heb ik als ik ergens iets boek een ‘party’-hostel en wat dat ongeveer inhoudt is dat het niet te groot is en er geen ouwe lullen die goedkoop overnachten willen rondhangen. Als het een dakterras heeft weet je al wel dat de kans vrij groot is dat er flink gefeest kan worden maar als ze een age restriction voeren zoals Florentine hostel in Tel Aviv een 18-40 jaar beleid heeft weet je het zeker. Plus halve liters goldstar voor 12 shekels, aardig doable! Mijn laatste nacht aanstaande dinsdag ga ik er ook besteden, zo gezellig was het.

Maar goed dus op naar TLV dus met de slowtrain, onderweg van het mooie uitzicht genoten! 1.5 uur later kwam ik bij Tel Aviv central station aan en begon de 20 minuten lopen naar de wijk Florentine. Vond er sommige stukken wel shady uitzien, of ben daar althans gevoeliger voor omdat ik zo’n wandeling altijd wel dodgy vindt; alles bij me en een hoop cash op zak, ben altijd wel blij zodra ik in mn hostel mn paspoort en creditcard en een deel van de cash kan dumpen. Onderweg zag ik dat de bevolking van Tel Aviv een stuk minder religieus eruit zag in vergelijking met Jerusalem, niet vreemd maar als je net 2 dagen allemaal keppeltjes en amishoedjes heb gezien en nu opeens niet meer is het toch wel even apart. Aangekomen, ingechecked, even wat eten gescoord en op t dakterras gehangen waar het al vrij snel heel erg gezellig aan t worden was. Ik leerde een amerikaanse brit kennen (amerikaans maar liverpool fan) en daarbij ook een groep canadezen en twee britten gedurende een drinking game genaamd ‘zumi zumi’, erg hilarisch.

Bijna het hele hostel zou die avond gaan stappen, behalve ik. Ik had namelijk een psytrance feestje geplanned, luister dat tegenwoordig best wel veel als ik aan t werk ben en psytrance is groot in Israel. Van te voren had ik dus een club gevonden en t event onthouden en toen ik net in tel aviv was ze maar een berichtje gestuurd hoe ik aan kaartjes kwam, waarop ik op de guestlist gezet werd, sweet! Ging dus solo naar de club, was als een van de eerste binnen maar heb binnen een zooi inheemse dudes tegengekomen waarmee ik een aantal uurtjes mee gefeest hebt. Om 3.30 vond ik t wel genoeg zo, en ben ik mn hostel maar eens op gaan zoeken.

De volgende ochtend ging ik om 10.30 maar eens ontbijten om tot me ontdekking te komen dat de liverpoolyank en een van de britten nu al poogden bier te drinken. Dat vond ik een uitstekend idee, dus deed vanaf 11.00 ook mee, gewoon omdat het kon. De liverpoolio was de hele tijd quasi aan het mekkeren dat ie de avond ervoor 700 shekels aan drank had uitgegeven, ik vond mijn 300 ook al flink haha. We zijn die middag lekker naar het strand geweest met de zooi dus daar echt niet veel over te melden, gewoon nix gedaan heerlijk.

’s Avonds op t dakterras zat de sfeer er al vrij snel goed in, evenals een hoop goldstars en zouden we ergens heen gaan met het hele hostel, ik had echt geen flauw idee wat maar riep gewoon achter de rest aan maar moest wel nog ff pinnen dus riep de hele tijd: lets go to the shekel machine. Hierop ging dit al vrij snel over in t verbasteren van liedjes met een duitser, met als hoogtepunt ‘We all live in a shekel submarine’ en ach ja dat is wat wij westerse kids hier nou eenmaal doen; we slapen in bunkbedjes van 17 euro om vervolgens er 70 doorheen te trappen aan booze haha.

Hetgeen waar we uiteindelijk heen zijn genomen bleek een een of ander huisfeest/jam session te zijn en ik en mr liverpool vonden daar echt geen zak aan dus besloten er vandoor te gaan. We zijn toen in een soort tequila driven frenzy geraakt en een aantal bars afgegaan, ergens halverwege verstuikte ik mn enkel licht en we zijn teruggegaan met de taxi. Het was heel leuk maar wel ff te heavy. De volgende dag werd ik rond 11 wakker, en was aardig gaar maar lag helemaal dubbel toen in mijn bunkroom er ook een pools meisje nog gaarder liep te mekkeren terwijl dr vriendin haar dr bed uit probeerde te krijgen. Waarop ik zei ‘Ahh you’ll be allright, all you need is a shower… and a goldstar!’ waarop het slachtoffer zo mogelijk nog harder uch moest zeggen terwijl r vriendin helemaal dubbel lag.

Goed ik had em dus ook wel aardig te pakken en had de grootste moeite mn ontbijt weg te krijgen, een ochtendbiertje zat er nu echt niet in, mr liverpool was nergens te bekennen en bovendien had ik nog steeds geen iphone oplader, ik gebruikte constant die van anderen. Dus op naar een shopping mall, maar dat was echt wel een stukje lopen. Een meisje bij t hostel zei dat je gewoon met je paspoortnummer en creditcard een green bike kon huren, nice! Dus naar zo’n verhuurpaal gelopen, me door een lokaal iemand laten uitleggen hoe dat werkt (er zit geen slot bij, dus je moet em meteen weer bij een andere verhuurpaal terugzetten). Ik schrok wel ff toen ik de maximale penalty zag voor het kwijtmaken van zo’n ding – 4500 shekels, maar goed had em maar 2 ritjes nodig. Was heerlijk om door zonnig tel aviv te fietsen en vlak bij de mall vond ik weer een verhuurpaal maar dat ging toch ff goed mis zeg! Ik zette em eerst dus verkeerd om en had al op een bepaalde knop gedrukt bij het locking mechanisme, en toen een lokaal stelletje langs kwam toch maar ff om hulp gevraagd, wilde echt geen mastercard afschrijving van 4500 shekels! Ze vertelden me dus over hoe het normaal werkt, die knop pas als laatste maar nu was ie locked en kon alleen het verhuurbedrijf me helpen aan een unlock code. Uieindelijk hebben zij 10 minuten met de helpdesk van het verhuurbedrijf aan de lijn gehangen, dat had ik met mn nederlandse sim echt ff niet willen doen. De twee heel uitvoerig bedankt en besloot dat het best een handig systeem was maar niet voor onwetende toeristen. Echt aangekomen bij de winkels was dus alles dicht, ik wist dat het shabbat was maar dacht dat Tel Aviv wel seculier genoeg was om daar niet aan mee te doen, maar wat blijkt: minisupermarktjes en horeca is wel gewoon open, retail niet, ook niet in city centre Tel Aviv.

Fijn, nog een avondje opladers lenen, maar goed dan maar gewoon weer dingetjes gaan zien. Taxi naar Jaffa gepakt, en daar een aantal uren rondgelopen. Tel Aviv is zelf net 100 jaar oud dus niet heel erg historisch maar aangrenzend Jaffa gaat wel al een paar duizend jaar mee. Was erg mooi! Terug naar mn hostel, mr liverpool gemessaged of ie nog alive was en daar indrinken voor nog een gestoorde nacht, echter vlak voor vertrek zei mn lichaam dat ik nu te veel had gevraagd dus besloot in t hostel te blijven, had er vrede mee en scheelde ook shekels. Zeker toen ik vanochtend om een keurige 9 uur uitgerust wakker werd was ik er erg blij mee.

Het was tijd om Florentine te verlaten, had die avond ervoor dus al wel mooi gereserveerd voor aanstaande dinsdag, tijd voor Haifa en Akko. Met twee duitsers en twee britten die ook uitcheckten naar de bus terminal gelopen, daar afscheid van hun genomen en zelf naar het treinstation gegaan. In de slowtrain (alle treinen hier zijn langzaam, gaan iets van 70 km/u ofzo) begonnen aan het eerste deel van mn verslag en na iets meer dan een uurtje kwam ik in Haifa aan. Ik heb Haifa als uitgangsbasis genomen omdat de reviews van de hostels in Akko mij te slecht waren en Haifa op 25 km afstand van Akko ligt. Hostel al snel gevonden en ingechecked maar toen besefte ik dat ik wel heel erg mis zat met mn hostelkeuze, dit is echt een ouwelullen tent! Ik dacht een beetje gemixed zoals abrahams hostel in Jerusalem. Sowieso dus een nachtje doorbijten want Akko wil ik echt wel heel graag zien en als ik dan morgen vroeg klaar ben en t bevalt me hier echt niet stuur ik Florentine wel een berichtje.. Fuck die extra betaalde nacht dan maar hoor, ik heb me er inmiddels aardig overheen gezet hoe het is om in een bunkroom te slapen maar dan wel met hostelbuddies en niet met oudere ‘budget travellers’. Tot nu toe ben ik hier echt de jongste (of de jongst ogende, werd in Florentine gewoon 24 geschat).

Mgoed eerst dus even de was moeten doen, liep in mn laatste enigsinds schone kleding en toen was het half 4 toen ik Haifa kon gaan bekijken. Eerst een iphone charger gekocht, daarna naar de german colony, daarna de Baha’i gardens en toen geprobeerd mount carmel op te lopen om daar te beseffen dat alles dicht aan t gaan was. Happie gegeten, mezelf even verwend met een duur restaurant van 82 shekels en terug naar mn geraniumhostel. Vanavond dus in de tuin met mn laptop, dan met die old farts in een bunkroom en morgen naar Akko!

Volgende story schrijf ik waarschijnlijk in de lucht en komt in Nederland wel weer. Lechaim!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 19674

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: