Hei Wei Hop - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van michael tiel - WaarBenJij.nu Hei Wei Hop - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van michael tiel - WaarBenJij.nu

Hei Wei Hop

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

21 September 2012 | Zuid-Korea, Seoel

Seoul, wat een stad! Zo druk, zo gehaast, en tegelijkertijd toch weer georganiseerd. Neem bijvoorbeeld het oversteken, in Amsterdam loop je makkelijk door het rode licht.. Daar begin je niet aan in Seoul, want de auto's razen maar door. Bij een stoplicht om over te steken wachten de Seoulenaren rustig tot het groen is, om als 1 kudde over te steken. Daarnaast is Seoul ook rauw, prachtig en juist ook weer modern tegelijk.Op 1 hoek van de straat kun je het meest moderne kantoorgebouw mogelijk hebben, in het straatje er direct achter komt de damp van koreaans voedsel je neus in... echt heerlijk dat contrast, Superdikke SUV's vullen het straatbeeld samen met mannetjes die veel te bepakt spulletjes op een brommertje rondkarren. Ik kijk mijn ogen uit, het overweldigende is nu gelukkig minder nu ik flink wat rondgelopen heb, maar het blijft echt een ander stukje van de wereld.

Gister had ik mn culturele daggie, heb de twee paleiscomplexen afgelopen (en daarbij 3 keer verdwaald tot ik weer ergens gratis wifi kon sniffen om te googlemapsen - 3g kost 10 euro per megabyte met mn nederlandse abo): Gyeongbokgung en changdeokgung. Gyeonbokgung was het eerste paleis waar ik heen ging en ook de grootste, en er waren een aantal basisscholen daar op schoolreisje. Elke keer als ik ff ergens zat om een slokje water te nemen en zo'n klasje liep langs was het de hele tijd van 'hello!!!' 'Were you from' 'whats your name'. Erg grappig. Jammer dat de rest van de koreanen helaas niet verder komt dan dat niveau, de beheersing van de engelse taal is wat magertjes.

Van zowel Gyenbokgung als Changdeokgung viel op dat het een oase van rust was tenmidden van de chaos. Chamgdeokgung vond ik echt het mooist btw.

Daarna ff terug naar t hostel voor een maekzu (biertje) op t dakterras, t lokale pils is prima te pruimen moet ik zeggen. Daarna op naar de seoul tower, hoogste punt van de stad. Metro kaart (t-money) aangeschaft en met de seoul metro. Stukken beter geregeld dan bij het GVB kan ik je zeggen. Ik kwam bij de halte die in de lonely planet stond, echter daar aangekomen was het alleen maar de plek voor de kabelbaan omhoog. Ik zat daar niet op te wachten omdat ik best omhoog wilde lopen, maar na drie kwartier verdwalen in het park was ik het zat en toch maar naar de kabelbaan gegaan en 8000 won afgetikt. Daar aangekomen moest ik nog een klein stukje trap op en zag ik 1 van de kleuterklasjes van t paleis eerder de trap op 'springen' terwijl ze 'Hei Wei Hop' zeiden. Big fun om te zien, zo'n bende van die minikoreaantjes die hei-wei-hoppend naar boven hobbelen
Ook nog eens 9000 voor de N.Seoul tower zelf maar toen ik eenmaal bovenstond was het uitzicht het helemaal waard. Wauw!

Na de seoul tower terug naar mn hostel, wat biertjes gedronken en ontstond er een leuke international party, nog meer bier gedronken en toen ging ik met shawn van het hostel naar Itaewon, de foreign area, clubbing time. Als enige whiteboy tussen een compleet gevulde tent met koreaantjes gepartyed as a rockstar. ook nog even naar het tentje ernaast geweest en big fun gemaakt ;). toen weer terug - FAST-FORWARD - taxi van 07.00 - en toen werd ik brak wakker vanmiddag

Wallet check: ow dat scheelt slechts 70000 won er doorheen geknald (Itaewon is duur). Koffie+peuk ontbijt en snel maar weer verder met sightseeing. Tijd om naar Gangnam te gaan, heb enkele uren in de dure wijk van Seoul (want dat is het gewoon, meer dan dat niet echt) rondgelopen, het was minder rauw dan downtown Seoul maar blijft azie. Ik denk dat ik in het tweede deel van de reis als ik weer terugga naar Seoul maar eens een avondje daar moet gaan stappen, volgens mij lag club Octagon ligt daar.

Op de terugreis naar mn hostel heb ik het verschijnsel 'one does not simply take the Seoul metro in de avondspits' meegemaakt.. Zoo druk.

Ik kan nog wel heeel veel meer vertellen over alle gekke dingen die ik hier zie, komt allemaal nog wel. Ga nu maar weer eens internationaal fun trappen op het dakterras en waarschijnlijk straks weer naar Itaewon! Dan morgen hier uitchecken en de korail pakken naar Busan, ben benieuwd hoe het in de tweede stad van Korea is..

  • 22 September 2012 - 11:58

    Fabian Van Dee Lee:

    Klinkt goed Mic!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 19684

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: