Gyeongju is mooi!! en ben uit gehallo-ed - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van michael tiel - WaarBenJij.nu Gyeongju is mooi!! en ben uit gehallo-ed - Reisverslag uit Gyeongju, Zuid-Korea van michael tiel - WaarBenJij.nu

Gyeongju is mooi!! en ben uit gehallo-ed

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

25 September 2012 | Zuid-Korea, Gyeongju

Hooi allemaal,

ben inmiddels weer al met mn laatste avond bezig in gyeongju, de historische hoofdstad van het vroegere 1e korea (shilla kingdom, voor de geschiedenisliefhebbers onder ons). Flink veel cultureel bezig geweest de afgelopen dagen.

De tweede dag in busan was eigenlijk een echte lazy sunday, niet heel veel bijzonders gedaan.. nahja.. Ben naar het aquarium geweest van Busan, heb op het strand gezeten boekje lezen met een coronaatje erbij in het zonnetje, en 's avonds ben ik --niet-- gaan stappen. had me wel helemaal klaar gemaakt ervoor maar besloot toch maar niet te gaan toen ik rond 00:00 op het dakterras zat; had er niet zo zin meer in opeens. Vond ik an sich niet erg, nog gezellig wat geprobeerd te communiceren met een schone koreaanse, dat werdt dus communiceren via de app en heb nog ff een filmpje gekeken vanaf mn tab. Daarna was het tijd om te slapen, en de volgende dag naar gyeongju te gaan!

Gyeongju is echt mooi!!T is een plaatsje ten groote van alkmaar, maar dan in een heuvel/bergachtig landschap, welk een enorme historie meedraagt. En echt prachtg dat viel me meteen al op toen ik op Singyeongju aan kwam. Aangekomen bij mn hostel, na wat gedoe met een niet engels pratende en zelfs niet via jibbigo kunnen communicerende busschauffeur, besloot ik na effe wat nieuw sap in mn tab en 4s gegooid te hebben zo veel mogelijk op loopafstand verkenbaar te gaan verkennen. Erg leuk, mooie foto's gemaakt. Overigens kwamen ook de nodige schoolklasjes weer langs dus een hoop ' hello's van die koters moeten terughello-en.

's avonds ontstond er een gezellig feestje buiten met koreanen, een duitse dame, twee fransen, een australier en een chinees. Super gezellig!

Vandaag vroeg opgestaan om een fiets te huren om wat attracties te bekijken die wat verder gelegen waren. Wat was dat een klote ding zeg, versnellingen sloegen af en toe over dus kon geen acceleratie erin zetten en moest constant schakelen. Maar goed het ging om the journey en destination en niet het vehikel.

Had me voorgenomen het Gyeongju geschiedenismuseum, Beolgaksam en Seoguram te bekijken en bedacht dat het wel in 5 uurtjes moest kunnen zodat ik nog wat kleinere dingen kon bekijken aan de andere kant van Gyeongju, maar dat is hem niet geworden.

het national museum was dichtbij de fietshuur, hier was ik in no-time en toen ik aankwam zag ik hordes en hordes met bussen met - jaja - weer kids op schoolreisje. Gut, daar gaan we dan. Leuk museum, ongeveer 439075902376907503 x ge-hallo-ed. Zelfs als ik af en toe gewoon echt ff de engelse teksten wilde lezen, t ging maar door. Het zijn eigenlijk alleen de jochies die dat doen, alleen er kwam 1 meisje heel verlegen mij een hand geven. Nahja, leuk museum, lieve kids maar soms wordt je er een beetje moe van. Op naar Beolgaksam dan maar, had bedacht dat het wel in drie kwartier te fietsen zou moeten zijn

Na een flinke fietstocht van 2 uur, voornamelijk omhoog op bovenbeschreven rampapparaat langs een razende snelweg op hetgeen wat koreanen als fietspad beschouwen (leuk die bomen midden op t pad) was ik dan eindelijk bij Beolgaksam. En het was het waard ook, toen ik bij de kassa kwam kostte het al gelijk 4000 won, en dat is 1000 meer als voor de paleiscomplexen in Seoul. Echt wel een flinke tijd gebleven, ijsje gegeten, en toen maar naar Seoguram dacht ik. Alleen dat heb ik niet kunnen doen.

De weg naar Seoguram had geen 'fietspad', het was volgens google maps nog zeker zo'n 5 km, het ging omhoog met kronkelweggetjes en er stonden borden met gevaar voor dat er spul naar beneden dondert, ook nog een bordje dat de wegen slipperig kunnen zijn en dat de maximum snelheid er 40 zou moeten zijn.

Gezien het temperamentvolle rijgedrag van de inheemse bevolking, gecombineerd met de onberekenbaarheid van het martelwerktuig waar ik op zat besloot ik dit avontuur dus maar niet aan te gaan, flink balen maar het leek me echt te gevaarlijk.

Dus ben maar teruggefietst, onderweg nog wat andere bezienswaardigheden gepakt en toen voor een bakkie chinees gegaan omdat ik nergens een steak-house kon vinden, en er op het adres wat in de lonely planet stond opeens een vishuis was.

Nu terug, heb besloten wat mijn twee laatste ongeplande dagen worden, en het wordt toch Jeju island, het vakantie eiland van korea. Twee binnenlandse vluchtjes komen er dus bij mijn vliegervaring. Hopelijk, want kan niet boeken omdat mn creditcard hier veilig opgeborgen is en de hosts van het guesthouse er niet zijn, daarnaast hoorde ik gister dat het sowieso lastig zou worden met een mastercard.. maar goed dat merk ik morgen wel, ik ga gewoon op de bonnefooi naar Busan airport en kijk of het allemaal lukt, zoja dan doe ik ff twee daagjes Jeju.

Annyong hi-gasseo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 558
Totaal aantal bezoekers 19683

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: