jeju.. 2 dagen is veel te kort - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van michael tiel - WaarBenJij.nu jeju.. 2 dagen is veel te kort - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van michael tiel - WaarBenJij.nu

jeju.. 2 dagen is veel te kort

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg michael

27 September 2012 | Zuid-Korea, Jeju

alloo allemaal,

next stop is jeju geworden, het vakantie-eiland van korea. erg mooi, er zijn hier ook palmbomen omdat het hier het hele jaar boven nul blijft. De reis hierheen verliep zonder problemen; s ochtends in mn vorige hostel heb ik toch maar ff vliegtickets geboekt, ik betaalde 29000 KRW om te vliegen, dat is 21 euro. Bonkers, damn cheap. En snel, het vliegtuig was nog geen 45 minuten in de lucht. Had een plek bij het raam dus zag zuid-zuid-korea vanaf boven, mooimooimooi.

Aangekomen in jeju kwam ik er al snel achter dat het hier ook gigantisch druk is, op uitzonder van gyeongju na (nou, schoolklasjes..) is het gewoon erg dichtbevolkt hier. Begin het nu ook wel te snappen want het is een heuvelachtig landschap algemeen en die 50 miljoen koreanen wonen allemaal in de valleien.

Ik had een hostel geboekt in Jeju-si, de hoofdstad van het eiland, vrij rap gevonden, mooie plek. Beste room tot nu toe. ook niet duur, 28 euro voor een private room. Gelijk na gesettled te zijn (eerst maar ff een week was gedaan) was het tijd voor jeju loveland! ik had op internet ooit plaatjes gezien van een wel heel erg leuk themepark in azie en ik wist dat het hier was. Taxi heengenomen omdat er geen andere optie was, en direct naar binnen. mezelf niet echt netjes gedragen maar big time fun gehad. Daarna was het tijd om te eten en ik heb nu eindelijk een oplossing gevonden voor het taalbarriere probleem rond etenstijd: ik pak gewoon mn phrasebook korean van de lonelyplanet erbij en vraag om een menukaart in het engels. is dat er niet of kan ik niet in basic english geholpen worden (nog niet meegemaakt overigens) dan kan ik er helaas niet eten. en zodra er opgediend wordt wil ik gewoon een poh-ku en een nai-pu, sorry koreaantjes maar als het om mn vreten gaat ben ik gewoon een hollander die niet vreet wat ie niet kent en ook geen zin heeft om moeilijk te doen met die stokkies.

in het hostel is het best rustig, er zitten nu wel wat koreanen achter me maar daar heb je over het algemeen qua conversatie weinig aan (er zijn uitzonderingen, zoals in gyeongju). Zo ook gister, de enige andere mannelijke buitenlandse gast, een canadese koreaan (of liever gezegd, koreaanse canadees) toen klopte bij mijn deur aan toen ik terugwas en vroeg of ik zin had om te gaan stappen.

lang verhaal kort te maken, het was wel aardig maar die gast gooide een beetje zn eigen en daarbij ook mijn ruiten in elke keer bij de meisjes, terwijl ik gewoon echt leuk had en ze rustig aan het opwarmen was en gewoon leuk aan het kletsen was deed ie te pushy en gingen ze dus weg. Als hij vanavond weer voorstelt te gaan (zal nu ongetwijfeld ook wel de enige andere engelstalige mannelijke gast zijn) weet ik nog niet of ik dat wel wil, ik hoorde ook wat vrouwelijk engelstalig spul dus hoop dat ik die nog tegenkom.

Vandaag veel te laat opgestaan, brakheid. veel te laat vooral de deur uitgegaan, kon niet heel veel meer doen dus ben wat sightseeying in Seogwipo gaan doen, tweede dorp van dit eiland. twee watervallen onderandere waarvan 1tje er echt impressive was. jammer dat ik alle andere dingen hier in jeju niet meer echt kan doen, er is zoveel maar mn vliegtuig terug naar Seoul gaat morgen 12.05.maar goed hetzelfde had ik met gyeongju en uiteraard ook seoul; alleen haeundae in Busan was niet meer als een leuk strandgebied met wat uitgaansgelegenheden.

Morgen is het dus tijd voor het toetje op deze 2 weken backpacken in een land wat eigenlijk niet echt een backpackland is: 4 nachten Hongdae! dat is een wijk in seoul rondom de hongsik university, de nr 1 kunstuniversiteit in zkorea. Morgenavond is het hongdae club night, 1 van de hoofdredenen om voor dit land te kiezen, met 1 bandje mag ik alle clubs van hongdae in, zaak dus om deze morgen zo snel mogelijk te fixen!

Ben natuurlijk in Seoul begonnen dus weet al een beetje wat ik daar kan verwachten, mn hostel daar staat onder hetzelfde management als het eerste dus samengevat zit het rondreizen door zkorea er morgen op. Het is anders dan ik mij had voorgesteld, ook uit de vele korean comedies die ik gezien had vooraf (big fun btw, kwaliteit van de films is best hoog). Maar ondanks dit beeld vooraf maakt het het er niet minder leuk op. Reizen is echt leuk, en van hostel naar hostel hoppen big fun. ZKorea is echter niet een vakantieland, ondanks dat de overheid hier zoveel mogelijk ook in revised romanisation heeft weergegeven waardoor je je wel red. Tel daarbij op dat je op vele plekken wel ff wifi kan pakken, in alle hostels tot nu toe sowieso, en als je dan ff de regio waar je bent in je googlemaps beetje inlaadt heb je deze gewoon in je cache en kun je redelijk navigeren. Maar feit blijft wel dat ik met mn witte koppie een aparte verschijning ben, en op haeundae en itaewon na zelfs vrij zeldzaam haha.

Het reizen hier, en het uitgeven is niet zo heel erg duur voor een behoorlijk ontwikkeld land; perfect ov-netwerk wat de helft kost als b ij ons, in de supermarktjes is het ongeveer 60% van onze prijzen, peuken voor 2700 won (2 euro, wel 6mg ipv de 10mg), uit eten begint bij 6000 won (iets meer als 4 euro), maar dat is wel die kimchi crap die ik niet moet, de afgelopen dagen heb ik wel wat duurder spul besteld :). De big bucks zijn biertjes in clubs, dat is hier wel anders als bij ons, dus geldt het welbekende systeem eerst voordrinken en daar niet te veel uitgeven. En Seoul is in sommige wijken echt een shopping paradise, schoenen voor 7 euro? laat je vriendin dit maar niet lezen ;)

Ik wilde hier echt gewoon graag heen, dus had mij van te voren goed voorbereid, de jibbigo app, heb het schrift een beetje geleerd en natuurlijk mn phrasebook zijn dingen die mij goed geholpen hebben hier te navigeren. Gooi daarbij wat annyong hasseo's, gamsa hamnida's en wat andere dingetjes erbij en de bevolking is vrij behulpzaam en zal proberen je te assisteren in hun brakke konglish. Verder moet ik nog 1 ding doen, en dat is de uitspraak Samsungland terugnemen, genoeg mensen die hier gewoon met een iphone rondlopen, wel net iets meer samsungs maar toch zeker 25% iphone. Ze hebben hier overigens wel allemaal een smarthphone, ook opa Kim trekt gemakkelijk zn galaxy note uit zn zak in de metro. Ook zo'n leuk verschijnsel, die maffe koreanen zijn nog veel meer als bij ons de hele godganze dag met hun smartphone aan het spelen. soms zie je echt een rijtje van 9 koreanen naast elkaar de hele tijd aan het pingpingpingen.

Nahja, ik ben echt klaar nu met deze absolute crap laptop, heb sommige stukken al 3 keer opnieuw moeten typen en ben van ellende nu maar eerst naar notepad gegaan. Ga toch ff kijken of de koreaantjes achter me gezellig zijn (engels kunnen), anders ff blind solo een pub invliegen en anders filpie kijken en naar bed. Morgen tijd voor die verschrikkelijke mooie stad genaamd Seoul, soul of asia.

Annyong hi-gaseo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

michael

Actief sinds 29 Aug. 2012
Verslag gelezen: 379
Totaal aantal bezoekers 19685

Voorgaande reizen:

05 Mei 2016 - 15 Mei 2016

Extra asia trip - HK revisited

03 Oktober 2015 - 22 Oktober 2015

Yet another trip to asia

28 April 2015 - 06 Mei 2015

Weektripje Israel

18 Maart 2014 - 02 April 2014

Asia part 3: China

16 September 2013 - 01 Oktober 2013

Klein rondje zuidoost azie

18 September 2012 - 02 Oktober 2012

14 dagen aan de andere kant vd wereld

Landen bezocht: